Europese doorbraak: Recht op Reparatie verandert spelregels voor consumenten en fabrikanten

Europese doorbraak: Recht op Reparatie verandert spelregels voor consumenten en fabrikanten

Op dinsdag 23 april heeft het Europees Parlement met een overweldigende meerderheid van 584 stemmen vóór, 3 tegen en 14 onthoudingen, de richtlijn aangenomen voor het zogenaamde “recht op reparatie” voor consumenten. Deze nieuwe wetgeving, die het mogelijk maakt om producten eenvoudiger en tegen redelijke kosten te laten repareren, is een mijlpaal in het streven naar duurzaamheid en versterking van consumentenrechten.

15 mei 2024

Deze wetgeving, die een integraal onderdeel vormt van de Europese Green Deal, verplicht fabrikanten om producten binnen een redelijke termijn en tegen een redelijke prijs te repareren, zelfs nadat de wettelijke garantie is verstreken. Dit betekent dat consumenten langer kunnen genieten van hun apparaten en dat er minder producten op de afvalberg belanden.

Belangrijke punten van de richtlijn omvatten:
1. Verplichting tot reparatie binnen garantieperiode:
Verkopers moeten gebrekkige producten binnen de garantieperiode repareren in plaats van ze te vervangen, tenzij reparatie duurder is dan vervanging.

2. Uitbreiding van reparatierechten buiten garantieperiode:
Consumenten krijgen het recht om producenten te dwingen kapotte producten buiten de wettelijke garantieperiode te repareren. Dit geldt met name voor producten zoals wasmachines, stofzuigers, televisies, tablets en smartphones.

3. Oprichting van een online reparatieplatform:
Er wordt een Europees online platform opgezet om consumenten te helpen gemakkelijk lokale reparatiewinkels en verkopers van gereviseerde goederen te vinden.

4. Europese kwaliteitsnormen voor reparatie:
Er worden Europese normen vastgesteld waaraan reparateurs moeten voldoen, om zo de consument te verzekeren van betrouwbaar reparatiewerk.

“Het recht om producten te laten repareren wordt nu eindelijk werkelijkheid. Het zal met deze nieuwe wet makkelijker en goedkoper zijn om te repareren in plaats van nieuwe producten te kopen. Met deze wet stappen we weg van onze wegwerpmaatschappij en versterken we mensen in de strijd tegen klimaatverandering” aldus Tess Schram, Programmamanager Circulaire Samenleving bij FMF.

FMF werkt vooruitstrevend aan projecten die reparatie bevorderen, anticiperend op aankomende wetgeving. Het doel is om repareren voor Friezen toegankelijker en aantrekkelijker te maken. Om dit te bereiken, brengt FMF onder andere circulaire initiatieven, zoals reparatiepunten, in verschillende gemeenten gedetailleerd in kaart. Binnenkort kunnen inwoners via een interactieve kaart eenvoudig zien waar in hun omgeving kleding, elektronica en andere voorwerpen gerepareerd kunnen worden.

De nieuwe wetgeving zal ook de groei van de reparatiesector stimuleren en naar schatting 4,8 miljard euro aan groei en investeringen binnen de EU brengen. Dit komt boven op de voordelen voor het milieu, zoals de vermindering van CO2-uitstoot en afvalproductie.
Zodra de richtlijn formeel is goedgekeurd door de Raad en gepubliceerd in het Officieel Publicatieblad van de EU, hebben de lidstaten 24 maanden de tijd om deze om te zetten in nationale wetgeving.

Deze wetgeving komt niet alleen het milieu ten goede door het verminderen van afval en het verlengen van de levensduur van producten, maar versterkt ook de positie van consumenten en maakt de weg vrij voor een meer circulaire economie in Europa.

Voor meer informatie of opmerkingen, neem contact op met:

Profiel Tess Schram

Tess Schram

Projectleider Circulaire Samenleving