Foodiebags voor 380 Friese restaurants

2 juli 2013

Foodiebags voor 380 Friese restaurants

Samen met Koninklijke Horeca Nederland en Omrin roept de Friese Milieu Federatie restaurants op om de Foodiebag aan te bieden: een variant op de Amerikaanse doggy bag waarmee gasten het eten dat ze overhouden mee naar huis kunnen nemen. Deze week ontvangen 380 restaurants in Fryslân die aangesloten zijn bij Koninklijke Horeca Nederland, elk 50 Foodiebags om uit te proberen. Uit het onderzoek Duurzaam dineren van Milieu Centraal blijkt dat 68 procent van de consumenten gebruik zal maken van een Foodiebag als het restaurant het voedselbakje aanbiedt. De potentiële winst is groot: jaarlijks belandt een geschatte 235 miljoen euro aan horeca-maaltijden in de afvalbak.

Hoe werkt het? Gerben Bergstra van de FMF: “Gasten krijgen een kaartje met uitleg en een lepelclip bij hun bord. Wie overgebleven eten wil meenemen, klemt de clip om zijn bord, zodat het personeel weet dat het ingepakt moet worden. Je hoeft er dus geen woorden aan vuil te maken. En het mes snijdt aan twee kanten: de restaurantbezoeker kan nog een keer genieten en het restaurant heeft minder afval. Er zijn op dit moment al 15 restaurants in Friesland die de Foodiebag aanbieden en de ervaringen zijn positief.”

Koninklijke Horeca Nederland streeft er naar dat de Foodiebag uiteindelijk overbodig wordt. “Maar de Foodiebag is een goed middel om horecaproducenten en -consumenten ervan bewust te maken dat er voedsel wordt verspild. Restauranteigenaren moeten denken: is het nodig om dat volle bakje aardappelen op tafel te zetten?”, zegt Marjan Soepboer, regioadviseur van Koninklijke Horeca Nederland. “Er is een cultuurverandering nodig en de introductie van de Foodiebag is een stapje in de goede richting.”

De introductie van de Foodiebag is onderdeel van project Oars Ite (www.oars-ite.nl) van de Friese Milieu Federatie dat mensen op een leuke manier wil laten nadenken over voeding.

Foodiebag FMF logo                               Ik hou van Fryslan logo