Koplopers: Minicus Kuipers

18 april 2018

Koplopers: Minicus Kuipers

Janna van der Meer interviewt iedere twee weken een koploper op het gebied van landbouw en duurzaamheid.

“Een beest van een trekker, maar met een zwarte rookpluim, vind ik niet meer aantrekkelijk.”

De afgelopen jaren is er in de landbouw veel veranderd. De machines die de boeren gebruiken, konden daarbij niet achterblijven. Een hedendaagse tractor is bijvoorbeeld veel groter, sterker én schoner dan eentje van pakweg twintig jaar geleden.

Binnen de branche is Landbouw Mechanisatie Bedrijf D. Kuipers B.V. al bijna 40 jaar een begrip in Noord Nederland. Het bedrijf verkoopt nieuwe en gebruikte landbouwmachines, onderdelen en andere artikelen voor de veeteelt. Tevens hebben veel boeren er hun machines in onderhoud en kloppen ze hier aan voor reparaties.

Minicus Kuipers is zowel grondlegger als directeur. Hij begon als kleine zelfstandige, maar heeft inmiddels, samen met echtgenote Emmy, 41 medewerkers in dienst. We spreken met hem en zijn productspecialist Leo Rijpma over de recente ontwikkelingen in het vakgebied.

Emissie
Leo: “De belangrijkste ontwikkeling op het gebied van duurzaamheid, als het gaat om landbouwvoertuigen, zit in de vermindering van uitlaatgasemissies. Ten opzichte van 1996 zijn deze met 80% gereduceerd. Zowel de motoren als de olie zijn veel beter geworden.”

Minicus: “Twintig jaar geleden dachten we helemaal niet over duurzaamheid na. Tractoren moesten sterk zijn en hun werk doen, dan was je tevreden. Er heeft zich echter een ontwikkeling voltrokken. En inmiddels vind ik emissie ook belangrijk. Een beest van een trekker, maar met een zwarte rookpluim, vind ik niet meer aantrekkelijk.”

Leo: “De regelgeving komt van de Europese Unie. Wij moeten, als Nederland, aan de Europese Tractor Mother Regulation (TMR) voldoen. Doen we dat niet dan krijgen we een boete. Ieder landbouwvoertuig van meer dan 3500 kg, dat zich op de openbare weg begeeft, moet daarnaast, vanaf 1 mei 2018, een kenteken voeren. Het moett voldoen aan allerlei eisen op het gebied van remmen, sturen en verlichting. Daar zal op gekeurd worden.”

Keuring
Minicus: “Hoe dat zal gebeuren, wie dat zal doen en wat de eventuele consequenties zullen zijn, is nog niet duidelijk. Dat is vervelend, maar aan de andere kant kan niemand iets tegen een keuring hebben: het zal de veiligheid immers alleen maar ten goede komen.

Eigenlijk heeft Nederland zich in dezen nogal laks opgesteld. In 2013 heeft de EU deze nieuwe regels al aangekondigd voor het jaar 2017. Ons land heeft toen een jaar uitstel gekregen. De wet ligt klaar maar moet nog door de eerste kamer.”

Leo: “Misschien zal het ons veel werk opleveren. Wij zouden bijvoorbeeld de keuringen kunnen doen. Ik verwacht dat het net zo zal gaan als met personenauto’s. Als je een ongeluk krijgt met een auto die niet door de APK is gekomen, zal de verzekering niet met een vergoeding over de brug komen en als de politie er achter komt dat je voertuig niet gekeurd is, krijg je een boete.”

Minicus: “Ik vermoed dat de politiek een beetje achter de technologische ontwikkelingen aanloopt. Vijf jaar geleden waren er al elektrische tractoren op de beurs te zien. Toch zijn ze nog niet in productie. Meerdere fabrikanten werken aan alternatieven voor diesel. Wij hebben daar geen stuur in, maar de fabrikanten houden elkaar scherp. Het is echter de politiek die bepaalt wat er gaat gebeuren.”

Groter
Leo: “Massey Ferguson werkt momenteel aan een bio methaan trekker. Daarnaast is ook een waterstof trekker de revue gepasseerd, maar het lijkt vanwege de betere eigenschappen toch de methaan variant te worden. Ik heb geen idee wat over twintig jaar de norm zal zijn.

Als je terugkijkt, zijn er de afgelopen jaren enorme ontwikkelingen geweest. Twintig jaar geleden had de gemiddelde tractor 75 pk, inmiddels is dat 150 pk. Ze zijn ook veel groter geworden. En duurder.”

Minicus: “Ik denk dat de tractoren nog een beetje groter zullen worden en dat er nog meer functies op zullen zitten, die handig zijn voor de chauffeur. Ik had jaren geleden al het gevoel dat er niets meer aan te verbeteren viel, maar toch komt er steeds weer een nieuwe uitvoering op de markt, met technische snufjes waarvan je denkt: dat is toch wel handig!”

Leo: “Voor de verkoop helpt een mooi design en een stoere uitstraling. Ik vind brede banden altijd mooi. En de gebogen neus van ons nieuwste model, met de leuke details er op is erg aantrekkelijk. Een nieuwe tractor kost al gauw €75.000,- en is dus een hele investering. Alles moet kloppen, ook het uiterlijk. Ik geniet van een mooie tractor die veel kan.”

Minicus: “En duurzaam is.”

De serie Koplopers wordt mogelijk gemaakt door: Boerengilde, Burgerinitiatief Kening fan ‘e Greide, BoerenNatuur, Friese Milieu Federatie, Staatsbosbeheer, It Fryske Gea, Landschapsbeheer Friesland, NoorderlandMelk en Natural Livestock Farming.